Sportdiag Team
Sportdiag.sk Team.Sportdiag.sk

Kompresné podkolienky

Predstaviť kompresné podkolienky ako novinku a poukázať na možnosti ich využitia v triatlone by odradilo od tohto príspevku asi väčšinu čitateľov. Napriek tomu, že veľa z nás ich používa, možno by bolo vhodné, keby sme sa pozreli na to, aké je ich skutočné (opodstatnené) využitie v rámci športového výkonu, regenerácie či pôsobenie zo zdravotného hľadiska. V ďalšom príspevku z rubriky „naštudoval som za vás“ som porovnal výsledky z viacerých výskumov o kompresných podkolienkach, nohaviciach.

 

Kompresné prádlo a športový výkon

 

Existujú určité názory a diskusie o tom, že nosením kompresného prádla počas zaťaženia (podkolienky, nohavice, tričká…) dochádza k lepšiemu odplavovaniu laktátu zo svalov. Kompresia údajne pôsobí na svaly a tým „vytláča“ laktát zo svalov. Nenašiel som žiadnu štúdiu, ktorá by to potvrdila. Našiel som ale zdroje, ktoré uvádzajú nižšie hladiny laktátu v krvi na danom výkone (Watt), keď mali cyklisti na sebe kompresné prádlo. To, že je nižšia hladina laktátu v krvi súvisí pravdepodobne s tým, že sval ekonomickejšie pracuje, to znamená, že mu stačí vytvoriť menej energie, čo sa premietne v nižšej produkcii laktátu (nie vo vyššom odplavovaní). Potvrdzujú to aj výsledky nedávnej štúdie. Z výsledkov vyplýva, že nosenie kompresných nohavíc počas behu zvýšilo celkovú cirkuláciu krvi, znižovalo otrasy svalov a zlepšilo ekonomiku behu prostredníctvom zníženia energetického výdaja pri danej submaximálnej rýchlosti (Int J Sports Med. 2006 May). V inej štúdii (Int J Sports Physiol Perform. 2008 Dec) zisťovali účinky dlhých kompresných nohavíc na priemerný výkon počas cyklistickej hodinovej časovky. V prípade, že mali cyklisti na sebe kompresné spodné prádlo, došlo k zvýšeniu priemerného výkonu o 15 Watt. Okrem toho sa v rámci fyziologických parametrov potvrdilo zvýšenie oxygenácie (okysličenie) pracujúcich svalov. Zaujímavé sú aj výsledky ďalšej štúdie (J Strength Cond Res. 2009 Jan), v ktorej zisťovali účinky kompresných podkolienok na úroveň aeróbneho a anaeróbneho prahu u rekreačných, pravidelne trénujúcich bežcov. Zaznamenali zvýšenie aeróbneho prahu o 0,28 km/h a anaeróbneho prahu o 0,22 km/h. V prípade anaeróbneho prahu to bolo zlepšenie o 8 sekúnd na kilometer. Pravdou je, že z priemernému bežcovi to bedňu nezaručí, ale zlepšenie na Devíne o cca jeden a pól minúty každopádne poteší.

Domnievam sa, že hlavný účinok kompresie spočíva v tom, že sa znižuje rozklad síl. Pošva (perimysium), ktorá obaľuje svaly je pružná. Zvyšovanie vnútrosvalového tlaku, s ktorým súvisí sila svalu, sa stráca vplyvom elastickej schopnosti pošvy. Práve kompresia prádla (tlak okolo 18 mmHg) čiastočne eliminuje „rozťahovanie“ svalu. V konečnom dôsledku sťahovacie tričká používajú powerliftéri už od nepamäti (aspoň mojej). O koľko kg drepnete viac, keď si dáte okolo pása opasok?

 

Kompresné prádlo a regenerácia

 

Vynechajme zložité definície významu tohto slova a obmedzme sa len na lakonickú charakteristiku. V takomto prípade zastávam názor, že význam slova regenerovať znamená “byť schopný ísť znova na plno”. Práve pre tento dôvod hľadáme všemožné prostriedky na skrátenie času únavy z predchádzajúceho zaťaženia.

Zaujímavé sú výsledky štúdie (J Sports Sci. 2008 Sep) v ktorej porovnávali účinky troch rôznych regeneračných prostriedkov (nosenie dlhých kompresných nohavíc , imerzia v studenom bazéne, strečing) počas 3 dňového turnaja v basketbale (29 hráčov). Výsledky z testovacej batérie potvrdili, že nielen imerzia v studenom bazéne, ale aj používanie kompresného prádla poskytuje zlepšenie regenerácie.

V inej štúdii na hráčoch rugby (Int J Sports Physiol Perform. 2008 Dec) sa uvádza, že napriek tomu, že vplyvom kompresného odevu nedošlo k zlepšeniu šprintu na 20m a obnove maximálneho výkonu na vlečnom dynamometri, všetci respondenti potvrdili nižšie pociťovanie svalovej bolesti počas nasledujúcich dní v prípade, keď nosili kompresné prádlo. U hráčov kriketu (Br J Sports Med. 2007 Jul) zistili signifikantné zníženie hladiny CK (kreatín kináza – enzým, ktorý môže okrem iného nepriamo vypovedať o miere poškodenia svalového vlákna) vplyvom nosenia kompresných nohavíc. Nižšie hodnoty CK boli zaznamenané v priebehu 24 hodín od skončenia intenzívneho zaťaženia (opakované šprinty, hody, submaximálne zaťaženie). Podobne u hráčov rugby sa zistilo výraznejšie zníženie hladiny CK v krvi počas nosenia kompresného prádla (Br J Sports Med. 2006 Mar).

Mechanizmus eliminácie „svalovice“ vplyvom kompresného prádla môže súvisieť s redukciou opuchu, ktorý sa tvorí v závislosti od zápalových procesov. Svalovica je v konečnom dôsledku zápal mikrotraum svalových buniek. Vytvorí sa opuch a vy cítite, že neviete napchať svoje kvadricepsy do riflí. Kompresia zabraňuje tvorbe opuchu čo vytvára lepšie podmienky pre zotavné procesy. V konečnom dôsledku poznáte, že pri podvrtnutí členka treba rýchlo priložiť ľad, aby sa redukoval následný opuch. Tá „hrča“ sa potom vstrebe rýchlejšie.

 

Zdravotný účinok kompresného prádla

 

Určite mávate niekedy pocit ťažkých nôh po namáhavom (u niekoho bežnom) dni. Státie, ale aj sedenie znižuje venózny návrat krvi k srdcu. To sa prejavuje tým, že dochádza k zvýšeniu náplne krvi v žilách dolných končatín. Ten pocit ťažkých nôh nemusí byť len pocit. Odmerajte si obvody lýtka ráno a večer po dni plnom státia, sedenia a nakupovania. Opuchy (aj mierne), ktoré vznikajú zvýšením množstva intersticiálnej tekutiny prispievajú k tomu, že noha je ťažšia doslova a do písmena. Večerný tempový beh môže naozaj utrpieť na intenzite, keď má vaša noha o nejaké to deko na viac.

Pri porovnávaní účinkov klasických elasťákov (Lycra), kompresných nohavíc a obyčajných šortiek u rekreačných športovcov (vytrvalci) v pokoji sa zistil pozitívny efekt kompresných nohavíc na návrat venóznej krvi. Okrem toho sa potvrdilo zlepšenie oxigenácie lýtkových svalov nielen v stoji ale aj v ľahu (J Sports Med Phys Fitness. 2006 Dec). Koľkí z vás už spali s podkolienkami deň pred pretekmi? J

A na záver ešte zaujímavý poznatok z iného súdka. Podľa jednej štúdie(Med J Aust. 2008 Jan) nosenie kompresných podkolienok počas letu eliminuje opuchy členkov, symptómy bolesti, diskomfort a zlepšuje následný spánok.

Pridaj komentár